Het is al moeilijk genoeg, het krijgen van een te vroeg geboren kind. Je weet niet wat je kunt verwachten, wanneer ze thuiskomen, wat al het ingewikkelde medische jargon betekent. Het is een emotionele nachtmerrie die ik niemand toe wens. Echter, wanneer de dag eindelijk komt dat je je kleine wonder mee naar mag huis te nemen en je reis door het ouderschap begint, besef je niet dat de strijd nog lang niet is afgelopen.
Ik (Haley) ben een moeder van een prematuur, die werd geboren na 29 weken zwangerschap, ze woog slechts 910 gram. Ze verbleef enkele weken in de NICU en kwam thuis, zonder dat ze grote operaties nodig had. Hoewel ze na de ziekenhuisopnames geen enkele achterstanden of moeilijkheden leek te hebben, is het nu tien jaar later, dat wij aan het zoeken zijn waarom ze het zo moeilijk heeft met rekenen, en WAAROM ze de ‘know-how’ mist, hoe om te gaan met dagelijkse taken. Na eindeloze uren van een onderzoeker en overleg met verschillende onderwijspsychologen, heb ik het volgende ontdekt:
De waarheid over prematuren
Ik ben geen neonatoloog, maar na uitgebreid onderzoek realiseer ik me dat de manier waarop ik Emma’s ontwikkeling en leerprestaties heb benaderd zeer contraproductief zijn geweest; Ik heb haar onbewust in de val gelokt.
“Er komt veel informatie op je af, maar ik beloof je, als ouder of docent van een prematuur, dat je opgelucht bent dat je eindelijk een aantal van de problemen begrijpt waarmee een prematuur mee geconfronteerd kan worden.”
Emory Universiteit (Atlanta USA) deed een onderzoek naar cognitieve ontwikkeling in prematuren (Cognitieve ontwikkeling: vaardigheid om informatie te leren en te verwerken, problemen op lossen).
Ze vonden dat er gemiddeld op 10-punten verschil was bij gestandaardiseerde tests, die de cognitie bepaalden tussen kinderen die te vroeg geboren waren en degenen die voldragen waren.
Waarom zou dit zijn? Volgens artikelen in PNAS (een groot universitair tijdschrift) is de mogelijkheid tot het maken van verbindingen van belangrijke regio’s in de hersenen zwakker bij baby’s die vóór 30 weken zijn geboren, omdat de vroege geboorte de cognitieve groei onderbreekt tijdens de meest cruciale periode voor de ontwikkeling van de hersenen.
Onderzoekers van King’s College (London UK) hebben 66 baby’s gescand ~ 47 van hen zijn geboren vóór 33 weken en de rest werd als voldragen beschouwd. Ze ontdekten dat de hersenen van baby’s tijdens de laatste weken in de baarmoeder een ongelooflijke snelheid groeien en verbindingen maken. Dit maakt ze erg gevoelig voor eventuele veranderingen in het laatste trimester. De frontale kwab van de hersenen, die zich bezighoudt met zelfbeheersing, gedrag, persoonlijkheid en probleemoplossende vaardigheden, is een van de laatste regio’s van de hersenen die ontwikkelt en volgroeit … inmiddels weet ik zeker dat je kunt zien hoe serieus het is voor prematuren, zoals Emma die geboren is bij 29 weken zwangerschap, en deze cruciale ontwikkelingsfase volledig hebben gemist .
In plaats van dat hun hersenen zich volledig in de baarmoeder ontwikkelen, ontwikkeld de hersenen in deze cruciale periode zich in een hele andere omgeving – de NICU.
Het meest drastische verschil in de ontwikkeling van de hersenen tussen prematuur geboren en voldragen baby’s, was de ontwikkeling van het salience-netwerk. Dit is een verbinding van regio’s in de hersenen die bepalen welke gedragsrelevante stimuli onze aandacht verdienen boven anderen, en welke cognitief moeten worden verwerkt in grotere diepte. Het coördineert ook de neurale bronnen van de hersenen in hoe we reageren op die stimuli. Dit is belangrijk omdat verstoringen in het salience-netwerk zijn waargenomen als hyperactief bij verschillende psychiatrische stoornissen zoals: angststoornissen, PTSS, schizofrenie, fronto-temporale dementie en de ziekte van Alzheimer.
In 2011 onthulden onderzoekers van de Society for Neurosciencemeeting (Washington D.C. USA), dat de meest voorkomende oorzaak van hersenschade bij prematuren het gebrek aan zuurstof na de geboorte was. Dit beschadigt de witte stof van de hersenen, die dient als de “transporter” van boodschappen over het hele lichaam. Hersenletsel bij te vroeg geboren baby’s is dus eigenlijk een beschadiging van witte stof, een soort hersenletsel en afhankelijk van het gebied van de getroffen hersenen, het kan worden behandeld en soms zelfs teruggedraaid. Experts en onderzoekers zijn nog bezig met het ontwikkelen van studies hierover, maar ik ben geïnteresseerd om te ontdekken welke nieuwe ontdekkingen ze vinden met betrekking tot de behandeling.
Waar ouders niet volledig op zijn voorbereid als ze de NICU verlaten, is precies hoe de onderontwikkelde hersenen van hun baby hen als kinderen en zelfs volwassenen zullen beïnvloeden. Ik bedoel, hoe kun je jezelf daarop voorbereiden? Twee prominente manieren waarop Emma is getroffen door haar “hersenletsel”, zijn in leervermogen, specifiek wiskunde en de manier waarop haar aangetaste probleemoplossend vermogen en kritisch denkvermogen haar leven beïnvloed.
Dyscalculie en mathematische stoornissen komen heel vaak voor bij prematuren.
https://www.balansdigitaal.nl/kennis/wat-is-dyscalculie/
Een ander zeer interessant feit dat ik ontdekte over prematuren, was de link tussen baby’s geboren vóór 30 weken weken en wiskundeproblemen op school. Als een prematuur-ouder was dit een bron van frustratie, maar ook voor Emma zelf.
Een meerderheid van de prematuren heeft last van een leerstoornis met de naam dyscalculie, die wordt gekenmerkt door frequente problemen bij dagelijkse rekenkundige bewerkingen. Dit wordt meestal pas gediagnosticeerd bij het begin van de lagere school, wanneer ze slechter beginnen met ontwikkelen in wiskunde dan in hun andere vakken. Ik suggereer niet dat alle prematuren dyscalculie hebben, maar het zou geen kwaad kunnen om als ze een aantal van de symptomen ervaren, de arts van je kind te raadplegen en/of een educatieve psycholoog te raadplegen.
Emma wordt nog steeds beoordeeld op dyscalculie, maar totdat we een formele diagnose hebben, hebben we extra bijles voor wiskunde aangeboden gekregen voor studenten met deze leerstoornis. Deze bijles heeft haar enorm geholpen!
Symptomen van Dyscalculie
- De LDAA (Amerikaanse stichting voor leerproblemen) somt enkele symptomen van dyscalculie op:
- Moeilijkheden om cijfers te begrijpen;
- Moeilijkheden met het manipuleren van nummers;
- Leren van wiskundige feiten;
- Verwerking van abstracte wiskundige concepten zoals nummerdecompositie;
- Toont moeilijkheden bij het begrijpen van concepten van plaatswaarde en hoeveelheid;
- Nummerregels;
- Positieve en negatieve waarde;
- Heeft problemen met het begrijpen en doen van woordproblemen;
- Heeft problemen bij het bepalen van de volgorde van informatie of gebeurtenissen;
- Vertoont moeilijkheden bij het gebruik van stappen die betrokken zijn bij wiskundige bewerkingen;
- Toont moeite met het begrijpen van breuken;
- Geeft de moeilijkheid om patronen te herkennen bij optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen;
- Heeft moeite met taalgebruik in wiskundige processen;
- Heeft moeite met het begrijpen van concepten met betrekking tot tijd zoals dagen, weken, maanden, seizoenen, kwartalen, etc;
- Vertoont problemen bij het organiseren van problemen op de pagina, het bij elkaar houden van nummers, het opvolgen van problemen met de lange divisie;
Door een beter begrip te hebben van enkele van de uitdagingen waarmee prematuren in de kindertijd worden geconfronteerd, heb ik mijn dochter echt veel beter leren begrijpen. Ik maak me geen zorgen meer dat ze niet ambitieus lijkt, en niet hard wil werken. Ze wil echt zoals haar leeftijdsgenoten presteren, maar haar brein is niet fysiek uitgerust om dingen op dezelfde manier te verwerken. Emma wordt momenteel beoordeeld door ons geweldige lokale schoolsysteem. Haar leraar is oprecht bezorgd over haar leerontwikkeling en is veel verder gegaan dan mijn verwachtingen om haar daar te helpen hoe ze kan. We zijn gezegend met prachtige docenten en ondersteunend personeel van Blackburn Elementary School!
Een alarmerende 1 op de 10 baby’s wordt te vroeg geboren… als je een docent bent, moedig ik je aan en daag ik je uit om eens naar je eigen studenten te kijken. Weet u of een van hen vóór 30 weken geboren werd? Zo niet, kunt u daar achter komen? Als je deze informatie weet, hoe zit je dan met hun unieke leerstijl? Elke vorm van ondersteuning helpt ouders enorm. Vooral degenen onder ons die niet wisten dat ons “tweede leven” als een prematuur-ouder uitdagender zou zijn dan dat op de NICU… Zelfs als je niet zeker weet hoe je de prematuren in je klas academisch kunt voorzien van de juiste handvatten, is geduld een eenvoudige manier om ondersteuning te bieden. Die studenten zijn namelijk net zo gefrustreerd over hun worsteling om informatie op cognitieve wijze te verwerken als wij, dus geduld en affectie spreekt boekdelen voor hen!
“Laat hen weten dat er NIETS verkeerd is aan hen!”
Emma huilt vaak tegen me en stelt me vragen die geen van de ouders wil horen van hun kind: “Waarom ben ik zo?” “Waarom ben ik zo geboren?” “Waarom ben ik niet slim zoals mijn vrienden?”
Voor degenen die Emma nog niet hebben ontmoet, ze heeft een hart van goud, en ze vindt het heerlijk om haar leraar te helpen met klassikale taken. Ze wil echt uitblinken in wiskunde en ‘gewoon normaal voelen’. (iets wat ze bijna dagelijks tegen me zegt) Ik weet zeker dat zij niet het enige kind is dat worstelt met deze gevoelens. Laat hen weten dat er NIETS verkeerd is aan hen! Het zijn slimme, verbazingwekkende, vechters, die gewoon hun eigen unieke manier van begrijpen moeten vinden en de wereld om hen heen verwerken. Wees ook voorzichtig met labelen. Verlaag uw verwachtingen voor een kind niet, alleen maar omdat ze te vroeg geboren zijn. Ze zijn in staat uit te blinken op school. Zij, net als Emma, hebben het alleen nodig de lesstof aangeboden te krijgen op een manier die ze kunnen begrijpen.
Speciaal voor docenten, dit is een site die je zou kunnen helpen als je ooit een prematuur wat leert: Hand to Hold,
Prematuren kunnen hun hele leven last hebben van ‘onzichtbare handicaps’, maar net als bij Emma zullen ze een manier vinden om te slagen, ze zouden hier helemaal niet zijn als ze geen vechters waren!
Credits:
auteur: Haley Wells
vertaling: Saskia Menting-Hermeling (vrijwilliger Stichting Prematurendag)
bron: klik hier